Modelling Best Practices in Sustainable Tourism Education: an Interactive Transfer Project

Wirtschaft

Das Projekt beschreibt die Integration von nachhaltigem Tourismus in Lehrpläne durch den Einsatz von COIL (Collaborative Online International Learning). Erreicht werden soll dadurch eine Stärkung des Bewusstseins und der Kompetenzen von Wirtschaftsstudierenden in Bezug auf eine proaktive Umsetzung von nachhaltigen Tourismuspraktiken. Die eingesetzten Methoden umfassen Desk Research, Expert:inneninterviews und interkulturelle Teamarbeit mit Fallstudien. Die Ergebnisse werden auf einer gemeinsamen Website sowie in Teaching Guidelines und einem wissenschaftlichen Artikel veröffentlicht. Finanziert wird das Projekt durch die Programmschiene „WTZ – Wissenschaftlich-Technische Zusammenarbeit“ auf bilateraler Basis: Österreich: ÖAD – Österreichischer Austauschdienst; Nord-Mazedonien: Ministerium für Bildung und Wissenschaft 

Akronym

SUSTOUREDU

Projektlaufzeit

01/01/2024 - 31/12/2025

Projektbudget in EUR

10.000

Das Bewusstsein für den Klimawandel verpflichtet den Tourismus zur Bewahrung von Ressourcen und Förderung der Biodiversität. Eine Grundvoraussetzung hierfür ist die Integration von nachhaltigem Tourismus in Lehrpläne, um künftige Führungskräfte und Fachleute mit den erforderlichen Kenntnissen auszustatten. Absolvent:innen mit Kompetenzen im Bereich Nachhaltigkeit können die Praktiken der Branche beeinflussen, Veränderungen vorantreiben und Innovationen schaffen. Dabei müssen sie auch die internationalen Dimensionen von Nachhaltigkeit verstehen und die Verflechtungen und Auswirkungen des Tourismus auf globaler Ebene berücksichtigen.

Dieses Projekt zeigt, dass die Integration von Collaborative Online International Learning (COIL) in Hochschullehrpläne für Tourismus das Bewusstsein und die Kompetenzen von Studierenden in Bezug auf nachhaltigen Tourismus stärkt. Eine proaktive Umsetzung eines nachhaltigen Wandels im Bereich Tourismus wird dadurch unterstützt.

Um dieses Projektziel zu erreichen, werden folgende Methoden angewandt:

  • Desk Research zur Feststellung, inwieweit Nachhaltigkeit in den bestehenden Lehrplänen und strategischen Plänen der jeweiligen Institution verankert ist.
  • Expert:inneninterviews mit regionalen Tourismusentwickler:innen zur Durchführung einer Ist-Analyse.
  • Case Studies in interkulturellen Studierenden-Teams zur Untersuchung des nachhaltigen Tourismus rund um den Neusiedlersee im Burgenland bzw. den Ohridsee in Nordmazedonien. Die Ergebnisse werden in einer gemeinsamen Online-Lehreinheit präsentiert und diskutiert.
  • Evaluierung zur Feststellung, inwieweit die Fähigkeiten und Kompetenzen der Teilnehmer:innen im Bereich des nachhaltigen Tourismus vertieft wurden. Jeder Projektpartner präsentiert abschließend die Ergebnisse der Fallstudien vor einem größeren Publikum und nimmt an einer gemeinsamen Exkursion zu den untersuchten Regionen teil.

Die Ergebnisse des Projekts werden in Form von Teaching Guidelines veröffentlicht, die auf einer gemeinsamen Projektwebsite zur Verfügung gestellt werden. Die Case Studies der Studierenden werden ebenfalls dort veröffentlicht. Die Projektpartner werden einen gemeinsamen wissenschaftlichen Artikel veröffentlichen, der aufzeigt, wie COIL als Instrument dienen kann, um das Bewusstsein der Studierenden für nachhaltigen Tourismus zu fördern.

 


Modelling Best Practices in Sustainable Tourism Education: an Interactive Transfer Project

The project focuses on integrating sustainable tourism into curricula through the use of COIL (Collaborative Online International Learning). The goal is to raise awareness and enhance the skills of business students in proactively implementing sustainable tourism practices. Methods include desk research, expert interviews and intercultural teamwork using case studies. The results will be shared on a joint website, in teaching guidelines and in an academic article. The project is funded under the “WTZ – Scientific and Technological Cooperation” programme on a bilateral basis: Austria: ÖAD – Austrian Agency for International Cooperation in Education and Research; North Macedonia: Ministry of Education and Science.

With the growing awareness of climate change, pollution and habitat destruction, it is crucial to ensure that tourism activities are conducted in ways that preserve natural resources, reduce carbon emissions, protect ecosystems and promote biodiversity. Integrating sustainable tourism into university curricula is therefore essential for equipping future leaders and professionals with the knowledge and skills required to implement sustainable practices and make informed decisions that balance economic growth with environmental and social responsibility. Graduates with expertise in sustainability can influence industry practices, advocate for change and drive innovation in the sector. However, in doing so, they must also understand the international dimensions of sustainability, recognizing the interconnectedness and global impact of tourism.

This project aims to demonstrate how international collaborative learning approaches can effectively integrate sustainability into existing tourism curricula, thereby significantly enhancing students’ awareness and competencies in sustainable tourism.

To achieve the project’s goals, the following methods will be used:

  1. Comparative Desk Research: Analysing the extent to which sustainability is currently incorporated into existing curricula, strategic plans and core goals of the participating institutions.
  2. Expert Interviews: Each research team will conduct interviews with tourism developers to identify the skills and knowledge needed by professionals in the field.
  3. Collaborative Online International Learning (COIL): Intercultural student teams will investigate sustainable tourism practices in the areas surrounding Lake Neusiedl in Burgenland, Austria, and Lake Ohrid in North Macedonia. Findings will be presented and discussed in a shared online learning session.
  4. Student Evaluations: After completing the case studies, students will evaluate their learning experience to assess improvements in their sustainability skills and competencies.
  5. Presentations and Field Trips: Each team will present their findings from the case studies to a broader audience at the partner institution. Students will also participate in a joint field trip to one or two companies analyzed during the case studies, including guest lectures at these locations.

The outcomes of the project will include:

  • Teaching Guidelines: Published on a shared project website, these will summarise the theoretical findings.
  • Student Case Studies: These will also be made available on the project website.
  • Academic Publication: The project partners will co-author a paper exploring how COIL can serve as a tool to raise students’ awareness of and engagement with sustainable tourism.

This project not only aims to enhance students’ sustainability competencies but also to showcase the potential of international collaboration in shaping transformative educational practices in tourism.

 


Links & Documents


Ministerium für Bildung und Wissenschaft Nord-Mazedonien
ÖAD

Projektleitung

Prof.in(FH) Mag.a Dr.in Manuela Kovalev MA

Tel: +43 5 7705-4545
Manuela.Kovalev(at)hochschule-burgenland.at

Auftraggeber/Fördergeber